Utolsó kommentek

Címkék

100 (1) 1916 (1) 1945 (1) 1956 (2) 1989 (2) 2. magyar hadsereg (2) 2013 (1) 90-es évek (1) advent (1) anzix (1) bécs (1) bittner jános (1) blue box (1) budapest (6) centenárium (1) che guevara (1) címlapfotó (1) cseh tamás (1) csendélet (1) cserhalmi sára (1) debreceni páros (1) debreziner (1) divatfotó (1) dokumentum (1) don-kanyar (1) drága besúgott barátaim (1) edward j. czerniuk (1) első világháború (1) emigráció (2) emlékezet (2) emlékezetpolitika (1) emlékműszobrászat (2) építészet (1) erdély miklós (2) europeana 1914-1918 (1) évértékelő (1) fekete gyula (1) félmúlt (1) felújítás (1) ferenciek tere (1) festészet (1) film (5) forradalom (2) fortepan (1) fotó (5) fotográfia (3) gasztró (2) grősz józsef (1) gyermekkor (1) háború (2) habsburg ferenc ferdinánd (1) haditudósítás (1) hegyvidék (1) helmut newton (1) hild józsef (1) id konok tamás (2) imbiss (1) im lauf der zeit (1) inszeminator (1) jelek (1) kádár jános (1) kamaszkor (1) kerényi imre (1) kiállítás (3) kinizsi mozi (1) kisképző (1) klasszicizmus (1) kolbász (1) költészet (1) kommunizmus (1) konceptuális művészet (1) koncert (1) könyv (2) kossuth tér (1) közép-európai sors (1) kritika (1) lengyel vicc (1) majomország (1) mandiner poszt (11) márai sándor (2) második világháború (2) máv (1) merénylet (1) mikrotörténelem (1) mobilfotó (1) mozi (2) művészet (4) nagy háború (2) naschmarkt (1) németalföld (1) német megszállás (1) nick cave (1) nyomok (1) örökségvédelem (1) párkányi raab péter (1) pátkai ervin (1) pengő (1) recept (1) régi képtár (1) rendszerváltás (2) stencil graffiti (1) svábhegy (1) szarajevó (1) százpengős (1) szent jobb (1) szépművészeti múzeum (2) sziget 2013 (1) színek (1) szobrászat (4) szocializmus (1) tabán mozi (1) talált pénz (1) társadalom (1) tavasz (1) tolnai világlapja (1) történelem (3) ügynökkérdés (1) vicc (1) wehner tibor (1) weöres sándor (1) willem van aelst (1) wim wenders (1) zene (1) zilahy ágnes (1) Címkefelhő

2013.12.18. 07:10 tauglich

Az néderlandi csendéletekrül

Címkék: festészet csendélet németalföld willem van aelst

willem_van_aelst_detail.jpg

Mind a protestáns hollandok, mind a katolikus flamandok nagyon értették a dolgukat. Másod- és harmadvonalbeli festőik céhekbe tömörültek és így elégítették ki a németalföldi polgárság és az aktív polgárosodás útjára idejekorán rálépett néderlandi nemesség fennmaradásának igényét az örökkévalóság számára. Ki a csendéletfestők, ki a tájkép-, vagy portéfestők céhébe lépett be annak függvényében, hogy mihez volt nagyobb tehetsége és rutinja. Majd ezt követően jöhettek a megrendelések. A németalföldi polgárt nem önzetlen művészetszeretete és kifinomult kultúraigénye vezérelte, amikor munkát adott egy-egy festőnek. Nagyon is önös érdekből dolgoztatott, hiszen pénzének, vagyonának, társadalmi státusának megfelelő méretű, témájú és kvalitású festményt akart látni házának falán. A németalföldi festő pedig volt annyira racionális, hogy tovább szakosodott: a csendéletfestők céhének tagjai például tehetségük és rutinjuk függvényében festettek vadakat, szárnyasokat, gyümölcsöket és sajtokat, valamint tengeri csendéleteket és a városi mészárszékek szelíd áldozatait. A virágcsendéletek különösen népszerű kultuszáról most ne is beszéljünk. Lényeg, hogy festették őket egy egész életen át, miközben az átjárás a műfaji határok között csak igen ritkán fordult elő. Mindazonáltal a németalföldi csendéletek nagyon beszédesek és a legapróbb részletekig tűpontos keresztmetszetét adják a kor társadalmának. Beszélnek az emberről, annak szokásairól, ízléséről, jókedvéről és gyötrelmeiről, egyszóval az élethez fűződő viszonyáról. És beszélnek mindarról, ami ezekből és ezek után következik: a mulandóságtól való félelemről és az időtlenség megszerzésének vágyáról. 


kép forrása: Willem van Aelst: Csendélet halott vaddal (részlet), 1661

31 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://tauglich.blog.hu/api/trackback/id/tr615694376

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Mormogi Papa · http://iusmurmurandi.blog.hu 2013.12.18. 15:32:37

Kedves Szerző !
Gratulálok eszmefuttatásodhoz - csak annyit tennék hozzá, hogy jelen mű a minősített ravaszkodás esete :-)
Ha megtekintjük (mint a linkkel magad javasoltad fű alatt) az eredeti képet kiderül, hogy a csendéletbe némi indirekt női aktocskák is belékerültek. No, nem éppen feltűnően, épp' csak annyira, hogy a tisztes Megrendelő Felesége Őnagysága ne lehessen túl házsárka. Egy rosszalló szemöldökráncolás már akkor is belefért :-)
Vagy tán nem az "alsó földekről" kapta nevét az ország?
- Liebe Freudline…
- Was wollen sie, mijnheer?

tauglich · http://tauglich.blog.hu/ 2013.12.18. 20:11:19

@Mormogi Papa: köszönöm szépen! És örömmel konstatálom, hogy vetted a rafinériát mintegy a politúr alatt megbújva. Máskülönben ezek a csendéletek - ideértve az egészen naívakat is - többnyire mind hordoznak ilyesféle rejtett tartalmakat. :)

Mormogi Papa · http://iusmurmurandi.blog.hu 2013.12.18. 21:18:12

@tauglich: Mint tudjuk, Aromo agyveleje… szóval +int eszembe jutott egy régi történet. Viccnek is mondhatnám, de nem igazán vicces.

Hajnali háromkor megáll a ház előtt a "feketekocsi". Bőrkabátosok be a lakásba, ordítozás, fenyegetőzés - közben az egyikük folyamatosan rugdalja a nappaliban álló bútorgarnitúrát. A lakás tulajdonosa szelíden próbálkozik:
- Kérem, ne rugdossa a szekrényt meg a dohányzóasztalt, mert lejön a politúr…
- Csak jöjjön! Majd őt is jól megrugdosom !!!

vero · http://anal0g.blog.hu/ 2013.12.19. 02:47:32

ezeket a képeket nézve mindig az jut eszembe, hogy a festészet és a fotográfia - mint 2 képi művészet - egy idővonalon egymáshoz való közeledése mennyire érdekes, vagy kifejező.
a festők egyre inkább arra törekszenek, hogy minél élethűbb képet fessenek, aztán jön a fotó és a fénykép absztrakciós eszközzé válik.
persze ez nagyon sommás megközelítés és vlsz. nem is igaz. csak egy nézőpont.
ha visszatekintek voltak és vannak realista és absztrakt ábrázolások mindkét ágban.

tauglich · http://tauglich.blog.hu/ 2013.12.19. 09:22:36

@vero: annyira nem is sommás. És tök jól látod. Érdekes, hogy a fotográfia első közel száz éve arról szólt, hogy műfajilag mindenben a festészet hagyományos eszközeit követte. Csendélet, tájkép, portré. Közben már az impresszionisták is felfedezték maguknak a fotográfia véletlenszerű jelenségeit: bemozdulásos életlenség, véletlenszerű félrekomponálás, elkapott pillanat stb stb. Aztán ezeket mind beépítették a festők a munkáikba. A hatvanas évek hiperrealizmusa pedig már arról szól, hogy a festészet mint médium hogyan tudja felvenni a kesztyűt a fotográfiai objektív által rajzolt látvánnyal szemben.

Más. Jó volt ez a fotós ráérzésed. Ugyanis ezt a posztot azután írtam, hogy fotóztam néhány halas csendéletet. Hamarosan szeretném valami szöveggel ezt is megosztani.

tauglich · http://tauglich.blog.hu/ 2013.12.19. 09:25:16

@Mormogi Papa: hehe.. majdnem mint Göre Gábor esete az operával, ha jól rémlik: Valkür - pedikür- manikür. Csak az valahogy mégis szerethetőbb.

Alfőmérnök 2013.12.19. 20:10:58

@tauglich: " A hatvanas évek hiperrealizmusa pedig már arról szól, hogy a festészet mint médium hogyan tudja felvenni a kesztyűt a fotográfiai objektív által rajzolt látvánnyal szemben."

Gondolod, hogy ez egyfajta kisebbrendűségi komplexusból fakadó kompenzáció volt?

Mormogi Papa · http://iusmurmurandi.blog.hu 2013.12.20. 20:00:11

@tauglich: Nem véletlen, hogy akkoriban "Fotográfiai műterem" volt a nevük :-)
Mivel átvették a portréfestészet szerepét (esküvői képek, családi fotók, alkalmi pózok és halotti maszkok…), a tehetséges festők más irányba mozdulhattak - és a közönség is fogékonyabb lett a "sima ábrázolástól" elütő megfogalmazásokra.
Persze ez is egyszerűsítés :-)

Mormogi Papa · http://iusmurmurandi.blog.hu 2013.12.20. 20:13:39

@Alfőmérnök: Szerintem a hiperrealizmus inkább az elidegenedettségről árulkodik szerintem. Pl.:
www.escapeintolife.com/painting/richard-estes/
www.artslant.com/global/artists/show/36722-richard-estes
Mottó: "Ceci n"est pas une photo!" (René Magritte)

OFF, de érdekes:
www.theartwolf.com/articles/cityscape-painting.htm

Alfőmérnök 2013.12.20. 20:38:48

@Mormogi Papa: Szerintem meg egy ilyen konceptuális miafaszom, művészet és valóság, másolat és eredeti, stb. viszonyát vizsgálja.

tauglich · http://tauglich.blog.hu/ 2013.12.20. 21:22:22

@Alfőmérnök: jaj, dehogyis. A két médium sosem volt pariban. Ha érdekel, és még nem olvastad, ez egy elég jól összeszedett szócikk az Artportalon:

artportal.hu/lexikon/fogalmi_szocikkek/hiperrealizmus

tauglich · http://tauglich.blog.hu/ 2013.12.20. 21:31:35

@Mormogi Papa: talán érdekes infó lehet, hogy a fotográfia úttörői jelentős részben festők és grafikusok voltak, így nyilván ez is kijelölte eleinte a műfaji határokat. Meg aztán a camera obscura, úgy is mint a fényképezőgép egyik előképe, a reneszánsz óta a festők kedvelt segédeszköze volt.

Mormogi Papa · http://iusmurmurandi.blog.hu 2013.12.20. 22:53:56

@tauglich: Igen, meg írók, költők, bűvészek...
:-)))
Mint mondjuk Lewis Carrol - bár ebbéli munkásságát manapság nem nagyon illik firtatni :-)
www.amadelio.org/volumes_entries/fine_art_directory/lewis_carroll_fine_art2.html

tauglich · http://tauglich.blog.hu/ 2013.12.21. 06:54:22

@Mormogi Papa: hajaj. Olyanyira nem illik firtatni, hogy még széles szakmai körökben sem igazán ismertek ezek a fotók.

vero · http://anal0g.blog.hu/ 2013.12.21. 19:17:57

ahogy nézegetem a neten a kortárs műveket, azt gondolom, hogy a festészetben a mesterségbeli tudás felmutatásának ma is az egyik módja a fénykép-szerű művek létrehozása. hm?

Mormogi Papa · http://iusmurmurandi.blog.hu 2013.12.22. 00:53:50

@vero: Igen, nekem is van ilyen konkrét élményem - meséltem is már többször.
"Qui peut le plus, peut le moins."
www.linternaute.com/proverbe/722/qui-peut-le-plus-peut-le-moins/

Azaz: aki képes a többre, az a kevesebbre is képes.

tauglich · http://tauglich.blog.hu/ 2013.12.22. 06:15:06

@vero: @Mormogi Papa: "aki képes a többre, az a kevesebbre is képes"

Ezt illusztrálandó egy-egy korai:

Picasso
uploads0.wikipaintings.org/images/pablo-picasso/academical-study.jpg

uploads1.wikipaintings.org/images/pablo-picasso/the-altarboy-1896.jpg

Mondrian
i.dailymail.co.uk/i/pix/2012/01/09/article-2084238-0F64256200000578-184_468x325.jpg

www.friendsofart.net/static/images/art2/piet-mondrian-at-work_on-the-land-aan-den-arbeid_opt-land.jpg

Kandinszkij
aestheticapperceptions.files.wordpress.com/2012/11/k1.jpg

www.arthistoryarchive.com/arthistory/european/images/WassilyKandinsky-Der-Blaue-Reiter-1903.jpg

És a sor még hosszan folytatható.

Amúgy a mesterségbeli tudásnak csak egyik ismérve, de nem feltétlen és kizárólagos bizonyítéka a realisztikus festésmód. Ebben az ügyben egyébként Konok Tamás festőművésszel mélységesen egyet tudok érteni, miszerint: "A festészetnek nem az a feladata, hogy a látványt utánozza, hanem az, hogy a láthatatlant láthatóvá tegye."

Más. A hiperreál konceptualizmusa például abban is tetten érhető, hogy a hiperrealista festészet nem a valós látványt kívánta reprodukálni, hanem sokkal inkább a fográfia, a fotográfia kép sajátosságait próbálta az olaj-vászon technikával rögzíteni. Azon sajátosságokat, amelyeket szabad szemmel aligha érzékelünk (mélységélesség, a kémiai anyag minőségéből adódó színtorzulások stb stb). Külön érdekesség, hogy amíg ez az irányzat nyugaton elsősorban a konzumidiotizmus jelenségeire reflektált, addig Kelet-Európában egyértelműen a politikai rendszerrel szembeni kritikák megfogalmazója volt. Lásd pl. Méhes László Langyosvíz c. festményét (régesrég írtam róla):

mek.niif.hu/01900/01906/html/cd9/kepek/muveszetek/mt071make139.jpg

Alfőmérnök 2013.12.22. 14:54:06

@tauglich: Köszi, elolvastam.

@vero: Tetszetős elmélet, de szerintem téves.

Egyébként azt hiszem, a hiperrealista képek üzenete leginkább élőben jön át. (Pl. minél közelebb mész hozzá, annál jobban látszik rajta, hogy festve van.)

vero · http://anal0g.blog.hu/ 2013.12.22. 16:24:34

@Alfőmérnök: az elméleteket nem azért gyártjuk mert rájöttünk a tutira, hanem hogy szórakoztassuk magunkat és másokat. :))
legalábbis én így gondolom.
max. a sörétessel lövés jöhet még szóba találat esetén.

Alfőmérnök 2013.12.22. 21:58:52

"Meg akarlak érteni, te hiperrealista mélabúúú" :) (Bizottság)

Mormogi Papa · http://iusmurmurandi.blog.hu 2013.12.22. 23:49:18

Vissza kell utalnom Magritte-re.
Míg egy francia kiszólás szerint "nem kell erről képet csinálni" (hogy megérthessük), az óceán túlsó felén bizony még szükség van erre :-P
Pedig a nem véletlenül sokszor idézett és parafrazeált pipa is bizonyította, hogy az ábrázolás nem azonos az ábrázolttal.
www.alon.hu/ezimagecatalogue/catalogue/variations/5207-450x450.jpg
:-)))

"A szavak árulása":
www.competencemac.com/photo/art/default/3175536-4540752.jpg
fc00.deviantart.net/fs71/i/2010/093/0/c/This_is_not_a_hat_by_AndreyVolkov1.jpg

Alfőmérnök 2013.12.23. 11:23:31

@Mormogi Papa: Ez a piskótás nagyon jó! :))

Mormogi Papa · http://iusmurmurandi.blog.hu 2013.12.23. 12:43:35

@Alfőmérnök: Igazából kis képernyőn alig látszik, de a szignó külön poén :-)))

Nekem az elefántot nyelt óriáskígyó is bejön;)

Alfőmérnök 2013.12.23. 17:24:28

@Mormogi Papa: A szignó tényleg jó poén, de A kis herceget egy undorító műnek tartom, és undorodom mindentől, ami azzal kapcsolatos!

Mormogi Papa · http://iusmurmurandi.blog.hu 2013.12.23. 20:45:59

@Alfőmérnök: Természetesen nem áll módunkban a szerzőt kifaggatni indítékai felől - mert a többi könyvét olvasva egészen más hangulatba kerül az ember.
Film készült azon kívül ebből is:
www.imdb.com/title/tt0024381/?ref_=nm_flmg_wr_24
(ez igazi meglepetés)
www.imdb.com/title/tt0407347/?ref_=nm_flmg_wr_17
www.imdb.com/title/tt0224158/?ref_=nm_flmg_wr_11

Az is érdekes kérdés, mitől lesz valami "gyermekkönyv", mikor esetleg nem is annak szánták.

Alfőmérnök 2013.12.26. 10:22:56

@Mormogi Papa: Azt nem olvastam, de a Citadella nevű förmedvényt igen. Nem tartom valószínűnek, hogy ez az ember írt olyat, ami nekem tetszhet.

tauglich · http://tauglich.blog.hu/ 2014.01.27. 18:19:09

@Alfőmérnök: nahát, már el is felejtettem, hogy blogom van! Köszönöm, nézem a linket.
süti beállítások módosítása