Utolsó kommentek

Címkék

100 (1) 1916 (1) 1945 (1) 1956 (2) 1989 (2) 2. magyar hadsereg (2) 2013 (1) 90-es évek (1) advent (1) anzix (1) bécs (1) bittner jános (1) blue box (1) budapest (6) centenárium (1) che guevara (1) címlapfotó (1) cseh tamás (1) csendélet (1) cserhalmi sára (1) debreceni páros (1) debreziner (1) divatfotó (1) dokumentum (1) don-kanyar (1) drága besúgott barátaim (1) edward j. czerniuk (1) első világháború (1) emigráció (2) emlékezet (2) emlékezetpolitika (1) emlékműszobrászat (2) építészet (1) erdély miklós (2) europeana 1914-1918 (1) évértékelő (1) fekete gyula (1) félmúlt (1) felújítás (1) ferenciek tere (1) festészet (1) film (5) forradalom (2) fortepan (1) fotó (5) fotográfia (3) gasztró (2) grősz józsef (1) gyermekkor (1) háború (2) habsburg ferenc ferdinánd (1) haditudósítás (1) hegyvidék (1) helmut newton (1) hild józsef (1) id konok tamás (2) imbiss (1) im lauf der zeit (1) inszeminator (1) jelek (1) kádár jános (1) kamaszkor (1) kerényi imre (1) kiállítás (3) kinizsi mozi (1) kisképző (1) klasszicizmus (1) kolbász (1) költészet (1) kommunizmus (1) konceptuális művészet (1) koncert (1) könyv (2) kossuth tér (1) közép-európai sors (1) kritika (1) lengyel vicc (1) majomország (1) mandiner poszt (11) márai sándor (2) második világháború (2) máv (1) merénylet (1) mikrotörténelem (1) mobilfotó (1) mozi (2) művészet (4) nagy háború (2) naschmarkt (1) németalföld (1) német megszállás (1) nick cave (1) nyomok (1) örökségvédelem (1) párkányi raab péter (1) pátkai ervin (1) pengő (1) recept (1) régi képtár (1) rendszerváltás (2) stencil graffiti (1) svábhegy (1) szarajevó (1) százpengős (1) szent jobb (1) szépművészeti múzeum (2) sziget 2013 (1) színek (1) szobrászat (4) szocializmus (1) tabán mozi (1) talált pénz (1) társadalom (1) tavasz (1) tolnai világlapja (1) történelem (3) ügynökkérdés (1) vicc (1) wehner tibor (1) weöres sándor (1) willem van aelst (1) wim wenders (1) zene (1) zilahy ágnes (1) Címkefelhő

2013.12.31. 12:00 tauglich

Bezár a Tabán

Címkék: budapest film mozi tabán mozi

tabán.jpg
Olvasom a neten, hogy a mai napon bizonytalan időre bezár a Tabán (a gatyaváltásig Diadal) mozi, gyermekkorom meghatározó filmszínháza. Ahová csak le kellett kúszni a hegyről másfél óra felhőtlen szórakozásra. Ahol a hetvenes-nyolcvanas évek fordulóján azokat a jellegzetes szovkolor színvilágú szovjet mesefilmeket, majd később a kelet-német indiánfilmeket láttam.

A Tabán volt az első csajozós mozim.

Közben jött az Etűdök gépzongorára, majd tucatnyi Kuroszava és két tucatnyi Bergman. Alf Sjöberg, Jean Renoir, Tarkovszkij és Wajda. Sindo Kaneto Kopár szigete, Huszárik Csontváryja, Makk Károly Egy erkölcsös éjszakája, a Xantus és a Matkócsik Eszkimó asszonya, és Sára Sándor 80 huszárja (a film két főszereplője, a Tordy és a Dózsa László rendszeresen ott piáltak a közeli Mészáros utcai csehóban).

1996-ban ez volt az első mozi, ahol levetítették az egyik anyagomat.
Még régi mozijegyeim is maradtak innen.

Ha találtok egy rendes archív fotót a moziról (én nem találtam), akkor légyszi linkeljétek!

36 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://tauglich.blog.hu/api/trackback/id/tr65718692

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Mormogi Papa · http://iusmurmurandi.blog.hu 2013.12.31. 13:41:53

Csendben elfogynak az ArtMozik…
Híradó már rég' nincs :-(
Pedig ott ismerhettük meg a hazai animációs filmesek műveit.
Filmklub volt hajdan a Fáklya Klubban is - a "Bálterem" átfestett falán a fiatalok, ha esetleg feltekintenek, nem értik, hogy mit keresnek a fal tetején azok a szegletes lyukak :-(((

tauglich · http://tauglich.blog.hu/ 2014.01.01. 08:02:52

@Mormogi Papa: a régi Fáklya még éppen nekem is megvolt.
És milyen érdekes. Még a nyolcvanas évek első felében, bőven a fekete-fehér televíziók, hétfői műsorszünetek és a gyerekeknek szóló telefonos mesemondó szolgálatok idején is mekkora buli volt a mozi. A színes szélesvászon élménye (hát még a cinemascope) az akkori vizuális ingerek ismeretében messze verte a mai 3D-t. Én legalábbis a 3D-re úgy a harmadik film után tök rezisztenssé váltam. :)) Olcsó és alapjáraton tök felesleges cirkuszi mutatványnak tartom.

Amúgy meg BÚÉK!

jose maria padilla · http://gozdom.blogspot.com/ 2014.01.01. 12:08:34

a csajozós mozi elvesztése sem kicsiség, de mikor az első csajokat temeted, az mán kemény. na akkor kezdesz vénülni :)

tauglich · http://tauglich.blog.hu/ 2014.01.01. 13:27:41

@jose maria padilla: asszondod? Az a baj, hogy ugyanez futott át tegnap az én cipómon is. :))

Alfőmérnök 2014.01.01. 18:47:37

Bresson: Egy halálraítélt megszökött
Wong Kar Wai: Szerelemre hangolva
Tarr Béla: Sátántangó (igen, végignéztem :) )

Ezeket láttam itt. Kár érte, jó kis mozi volt.
Persze eléggé előre kiszámítható volt, hogy előbb-utóbb be fog zárni. A művészmozik korszaka leáldozott. Én se nagyon járok már moziba.

tauglich · http://tauglich.blog.hu/ 2014.01.02. 09:31:17

Ami azt illeti, én sem járok. És nem csak az artmozik, de a hagyományos értelemben vett filmkultúra is egyre inkább a múlté.

Alfőmérnök 2014.01.02. 11:45:09

@tauglich: Vagy legalábbis meg vannak számlálva a napjai.

marko11 2014.01.04. 16:54:00

Tabán. Sajnálom. Szerettem.
Persze lehet, hogy a mai magyar/budapesti közönségnek még a Művész, Puskin, Toldi, Uránia, Örökmozgó is sok.
Én (aki még járok moziba!) gyakran tapasztaltam az elmúlt években, hogy 3-4 néző ül a teremben. Nem egyszer előfordult, hogy egyedül nekem vetítettek. (Ez először lehangoló, aztán különös, kiváltságos élmény!:)
Bár tegnap délután annyi embert láttam a Sugár moziban (A Wall Street farkasa), amennyit évek óta nem.

tauglich · http://tauglich.blog.hu/ 2014.01.04. 19:40:14

@marko11: és milyen az új Scorsese-mozi? Mondjuk én még nem láttam tőle rossz filmet.

marko11 2014.01.04. 23:36:37

@tauglich:
Scorsese és Leonardo DiCaprio brillíroznak.
Három órás film, de észre sem veszed.
Kedvedre valók lesznek a zenék is:
Pl. Elmore James a film elején vagy aztán másik nagy kedvencem (aki Bp.-en is koncertezett (PECSA) én meg ott voltam, of course!:) Bo Diddley, no meg John Lee Hooker...
www.imdb.com/title/tt0993846/soundtrack

Egyébként, az eredetileg tervezett feliratos helyett szinkronizálva néztem meg, ami teljesen rendben volt. (Kedvenc art mozijaim úgy gondolták, hogy este 9 órás kezdéssel adják, feliratozva ezt a három órás filmet. Ezt meg nekem találták ki.)

marko11 2014.01.04. 23:39:10

jav.
Ezt meg NEM nekem találták ki.

tauglich · http://tauglich.blog.hu/ 2014.01.05. 07:53:48

@marko11: na ez jól hangzik! Valamikor a napokban/hetekben mindenképpen megnézem. Scorsese hosszú filmjei nekem sem szoktak problémát okozni. Elképesztően sodró a történetmesélése, illetve a dramaturgiája ezeknek a filmeknek. A DiCaprióból meg csinált az évek során egy nagyon jó színészt.

Mormogi Papa · http://iusmurmurandi.blog.hu 2014.01.05. 13:11:53

@tauglich: A 3D igen sok változata nekem sem okozott nagy élményt - szemben a 70 mm-es negatívra dolgozó rendszerek közül a "La Géode"-ban megismert gömbmozival. Az igen, attól az ember hátán felállt a szőr, mikor a kamera "elszállt" a Grand Canyon felett… Pedig nem is szólt alatta Grofé általam igen kedvelt zenéje…
www.youtube.com/watch?v=N1l5vgY_3tw
A zenét még Édesapám mutatta nekem - de nem mondta, hogy ez az úr (aki a legkevésbé sem Ferde, mint neve sugallná :-) hangszerelte Gershwin számos szerzeményét…

Amúgy Scorsese előző filmjében viszont a helyén volt a 3D élmény :-))) Az ugyanis szinte mesefilm volt. Ugyanakkor érdemes felfigyelni az eredeti könyvet író egyén családnevére - szakmai körökben egyáltalán nem ismeretlen :-)
www.imdb.com/title/tt0970179/?ref_=nm_flmg_dr_5
Mint ahogyan a filmben szereplő híres emberek sem. Szerintem ez egy Szerelmesfilm a Filmhez :-)

Mormogi Papa · http://iusmurmurandi.blog.hu 2014.01.05. 13:13:53

@jose maria padilla:
Az sem sokkal vígasztalóbb, ha egy régi ismerőst úgy látok viszont, hogy az újságból értesültem édesanyja gyászmiséjéről, és elmentem oda…
45 éve nem láttam…

marko11 2014.01.10. 15:58:32

@Alfőmérnök:
Scorsese kedvencei (Cassavetes, Wes Anderson, David Fincher, Alexander Payne, Coen fivérek és Paul Thomas Anderson) az én kedvenceim is.
Jó ízlése van az Öregnek!:)

marko11 2014.01.10. 16:21:55

Ja, és Fellinit is nagyon kedveli.
Azt hiszem, hogy erre jó példa már első filmje (vizsgafilmje) is.
www.youtube.com/watch?v=hykmq6Gb_VE

Alfőmérnök 2014.01.11. 21:12:01

@marko11: Cassavetes nem csak a kedvence, hanem a mestere is volt. Na, ez az, ami nekünk már nem adatik meg. :(

marko11 2014.02.07. 16:15:58

Nem zár be?

A Budavári Önkormányzat 2014-ben ötmillió forinttal támogatja a december végén bezárt I. kerületi Tabán Mozi működtetését, a támogatásról és a tulajdonos Budapest Film Zrt-vel való együttműködési megállapodásról február végén dönt a képviselő-testület.
A tervek szerint a Budapest Film Zrt. üzemelteti majd a mozit, amely a szükséges felújítási munkák, valamint a szolgáltatási kör bővítése után tavasszal nyílhat meg újra - közölte pénteken a Budavári Önkormányzat az MTI-vel.
Az önkormányzat szándékai szerint a kerületiek jelentős kedvezményekkel látogathatják majd a budai mozit, amely a magyar és az egyetemes filmművészet jeles alkotásaival, meghatározott tematikát követő filmklubokkal, suli-mozival, valamint gyermekprogramokkal várná az idei évben a látogatókat.
(MTI 2014. február 7., péntek 14:15)

tauglich · http://tauglich.blog.hu/ 2014.02.09. 07:06:33

@marko11: nahát, ez örömteli, vagy legalábbis bíztató hír.

marko11 2014.03.23. 19:48:32

A Tabán-story sikres lezárásaként ma ünnepélyesen megtekintettem a mozit, ill. az új Wes Anderson filmet, A Grand Budapest Hotelt.
Kávézójuk is van.
(Bár én a mozi előtt a közeli Béla bácsi cukrászdájában ettem/vettem finom sütiket és ittam isteni kávét.)

Mormogi Papa · http://iusmurmurandi.blog.hu 2014.03.23. 21:48:04

@marko11: A Kilus kúttal szemben, Don Francesco pizzériája közelében? Hát az nincs is olyan közel :-P

tauglich · http://tauglich.blog.hu/ 2014.03.25. 11:19:13

@marko11: halleluja!

@Mormogi Papa: a Béla bácsi pazar kis hely volt a nyolcvanas években. Ma már azt hiszem, teljesen mások csinálják.

Mormogi Papa · http://iusmurmurandi.blog.hu 2014.03.25. 13:10:24

@tauglich: Igen, akkoriban laktunk arra :-)
Mivel mindkét gyermekkel volt arra dolgunk (nagyobbikat művészi tornára, a másikat zongorára vittem oda) többször előfordultunk az említett helyeken. Meg a "Falánk faló" nevű étkezdében is.
A "Darázsfészek" a Krisztinán viszont ne vonzott :-P

marko11 2014.03.25. 17:53:38

@tauglich: @Mormogi Papa:
...akkor a "Béla bácsi" altopichoz...
Hogy most nem Béla bácsi szolgált ki az biztos. Egy már nem túl fiatal, de igen kedves hölgy volt ott.
Mi több, igen jó kis (olasz) kávét is főzött.
Az ott elfogyasztott, ill. megvásárolt sütemények is frissek, finomak voltak.
Az biztos, hogy én hamarosan újra felkeresem. Egy újabb teszt céljából!:)

Mormogi Papa · http://iusmurmurandi.blog.hu 2014.03.25. 20:08:04

@marko11: Jó étvágyat :-)
Egyébként Don Francesco (alias Klein Ferenc:-) a nyolcvanas években olyannyira menő volt, hogy a főváros 4-5 legjobb pizzériájába ő szállította a tészta alapanyagát…
Akkor még élt az édesanyja is, aki a konyhában szorgoskodott.
Sajnos később elérte a szokásos hazai népszerűség-átok - a mennyiség a minőség rovására ment…

tauglich · http://tauglich.blog.hu/ 2014.03.25. 20:45:12

@Mormogi Papa: @marko11: üdv az uraknak! A helyzet az, hogy a Francesco tényleg nagyon jó volt, életemben ott ettem először pizzát, talán 1984-ben. Akkor még az az egyetlen, utcáról nyíló helyiség létezett, aminek egyébként a dizájnja gyakorlatilag semmit nem változott azóta, még a régi, fekete-fehér, anilinnel színezett fotók is kint vannak. Viszont nosztalgiából eljárunk újabban a családdal, de már nem az igazi a hely. Nagyon kedvesek, meg minden, a pizza sem rossz, de azért ennél ár-érték arányban bőven létezik jobb minőség a városban.

tauglich · http://tauglich.blog.hu/ 2014.03.25. 20:46:55

Ja, és egy kis üröm a Tabán mozi körüli örömben: a hónap végén bezár a Vörösmarty mozi. Igyekszem arról is megosztani a személyes emlékeimet.

marko11 2014.03.25. 22:47:06

@Mormogi Papa: @tauglich:
Kicsi a világ. Nem túl gyakran, de én is megfordultam Don Francesconál (is) a nyolcvanas években.
Bár én akkor már túl voltam az első, igazi olasz (olaszországi) pizzámon.
Ha már Olaszország, a Mészáros utca eleje, környéke mindig Torinót juttatja eszembe. Amit volt szerencsém alaposan megismerni, mert "alaposan" eltévedtem ott egyszer.

tauglich · http://tauglich.blog.hu/ 2014.03.26. 08:45:08

@marko11: nálam minden bizonnyal életkorilag alakult így a '84-es első pizza. De még abban az évben Stockholmban ettem ottani olasz pizzériában. Mondhatom, revelatív volt.

A Krisztina térről egyébként van két fotóm. Az egyik úgy 140 éve készült és a netről halásztam, a másikat pedig én fotóztam ugyanabból a pozicióból (a várból) és nagyjából azonos képkivágással. Ha végre írok is hozzájuk, akkor azt posztolom és jelzem.

marko11 2014.03.26. 09:02:04

@tauglich: OK! Várom a fotókat!
Meg a Vörösmarty mozist is. (Bár azt jobb lenne, ha mégsem kellene megírni!)

Mormogi Papa · http://iusmurmurandi.blog.hu 2014.03.26. 17:14:46

@tauglich: @marko11: Üdv, uraim!
Mi a nyolcvanas évek vége felé kerültünk oda; jómagam akkoriban 310 felett jártam. Olaszországba kijutottam ugyan, de csak minimalista csoport túrával :-( Az meg ugye alig számít- Ételt azt ettük, amit vittünk - jó magyar proli módra :-(((
Igaz, Franciaországban is csak párszor voltam meleg ételes helyen - mikor a kintiek meghívtak :-P
A Vörösmarty Mozi kész csoda, hogy eddig megmaradt. Túl frekventált a fekvése - most péntektől meg még inkább…
www.kulturpart.hu/film/40773/bezar_a_vorosmarty_mozi

tauglich · http://tauglich.blog.hu/ 2014.03.27. 08:17:47

@marko11: rajta leszek a szeren.

@Mormogi Papa: én ma már a jó olasz pacalokra hajtok, úgymint a trippa alla fiorentina, illetve Firenze jellegzetes sétáló szendvicsére, a lampredottóra, ami ár-érték arányban minden itthoni fast food mocskot messze leköröz.

Vigyázat, csak erős idegzetűeknek!

en.julskitchen.com/tuscany/lampredotto-the-florentine-street-food

marko11 2014.03.29. 11:44:05

@tauglich:
Sem nem Tabán, sem nem Béla bácsi, de jó!
www.youtube.com/watch?v=aRjmBl34wVI
...és ritkaság!
Még én is csak átfutottam, de felidézi a '68-at, Londont, a Rolling Stones koncertet!

tauglich · http://tauglich.blog.hu/ 2014.03.30. 09:26:01

@marko11: nagyon jó, kedvenc időszakom a Stones-tól!!!
süti beállítások módosítása